استخوان های کودکان چاق در معرض خطر هستند

 مطالعات محققان دانشگاه جرجیا نشان می دهد که افزایش چربی بدنی در کودکان بر سایر اعمال بدن آنها از جمله رشد استخوانها تاثیرات مضری دارد.

 در بررسی مطالعات انجام شده بروی تأثیرعضلات بر ویژگیهای مختلف هندسی و قدرت استخوان  در کودکان، محققان دانشگاه جرجیا دریافتند افزایش چربی بدنی در کودکان چاق بر استخوان آنها تأثیرات منفی دارد. نتایج این مرور درمجله ی Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesityمنتشر شد.

در این بررسی خاص، محققان به بررسی ژئومتری استخوانها – اندازه گیری سایز و قدرت استخوان- بویژه درکودکان و نوجوانان پرداختند. دکتر Joseph Kindlerتمام مطالعات منتشر شده ی قبلی را برای یافتن نگاه جدیدتری  به تأثیر ماهیچه  بر ژئومتری و قدرت استخوان در دوران  جوانی بررسی نمود. نقش چربی نیز در این ارتباط مورد بررسی قرار گرفت.

براساس اطلاعات جمع آوری شده از مطالعات پیشین، ماهیچه نقش مهمی در رشد استخوان در دوران  کودکی و نوجوانی دارد. اگر چه  این ارتباط در کودکانی با چربی بدنی بیشتر ممکن است متفاوت  باشد.

دکتر Kindlerمی گوید: در کودکان عضله عامل تعیین کننده ی بسیار مهمی در رشد  استخوان است از آنجایی که در کودکان چاق مقادیر بیشتری ماهیچه وجود دارد به همین دلیل ما انتظار داشتیم استخوانهای بزرگتر و قویتری داشته باشند، با این حال، آنچه محققان در بررسی این مقالات یافتند نشان دهنده ی چنین  تأثیری نبود.

آنها دریافتند: چربی اضافه به دلیل چاقی در عضلات کودکان ذخیره  می شود، شواهد زیاد درحال ظهوری وجود دارد که نشان می دهد چربی داخل عضلات بروی چگونگی رشد استخوان تأثیر می گذارد.

 دکتر Kindlerمی گوید: اینکه چگونه چربی بیش از حد به طور خاص در داخل عضله، می تواند بر ارتباط عضله  و استخوان در کودکان تأثیر گذارد هنوز تحت بررسی است اما روشن است که این ارتباط وجود دارد.

دکتر Kindlerبه مطالعه ی راههای مختلف اندازه گیری ژئومتری استخوان که کمتر از دانسیته ی استخوان تا به حال بررسی شده است، پرداخت. با بررسی هندسه یا ژئومتری استخوان محققان قادر خواهند بود  توزیع  فضایی استخوان  و تراکم  مواد معدنی در استخوانهای یک فرد را بررسی کنند.

ویژگیهای هندسی استخوان می تواند به پژوهشگران میزان قدرت و استحکام استخوانها را نشان  دهد. دکتر Kindlerمی گوید: در این مرور ما به بررسی خصوصیات اسکلتی در کودکان پرداختیم ، در این بررسی ها شکاف موجود دراین تحقیقات را شناسایی کردیم. ما می دانیم که ماهیچه یک عامل تعیین کننده ی مهم  در رشد استخوان است، اما هنوز در مورد چگونگی تأثیر چربی بر این ارتباط، مطالب زیادی نمی دانیم . نویسندگان این پژوهش امیدوارند با بررسی و شناسایی شکاف در پژوهشهای قبلی بتوانند از بروز  مشکلات استخوانی در کودکان  چاق جلوگیری کنند.

 دکتر Kindlerمی افزاید: یکی از اهداف اصلی ما این است که دریابیم چگونه بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر ابتلا به دیابت نوع 2 می تواند بروی رشد ماهیچه ها و استخوان های کودکان تأثیر گذارد.

او می افزاید: به دلیل ارتباط مضر بالقوه بین چربی اضافه در بدن و رشد استخوانها، به کودکان تلاش  برای داشتن یک شیوه ی زندگی سالم از طریق رژیم غذایی مناسب و فعالیت  فیزیکی منظم را توصیه  می کنیم.

منبع:

www.sciencenewsline.com/news/2015122120590067.html